tiistai 21. maaliskuuta 2017

Miten tämä projekti on muuttanut minua?

Olen yllättynyt siitä kuinka suuri vaikutus Kuusivuotissuunnitelma-projektilla on ollut minuun. Vanhat tavat on heitetty romukoppaan ja uudet ajattelumallit ovat tulleet tilalle.

Minä säästäjänä


Ennen: Ostin paljon asioita fiiliksen mukaan. Jos halusin jotain, sen myös hankin. Olen aina ollut säästäväinen, joten näitä haluja ei ole tullut usein, mutta kuitenkin sen verran, että kaapit ovat ehtineet täyttyä turhalla tavaralla. Palkitsin itseäni ostamalla vaatteita tai asusteita. Käytin rahaa mukavuuksiin kuten lounasruokailuun, pikkunaposteltaviin kioskeista ja turhiin lehtiin ja kirjoihin. En ikinä jaksanut valittaa virheestä kuitissa tai tuotteessa, ja luultavasti en edes huomannut sitä. Ruokaostosten suunnittelu ei kuulunut arkeeni. En saanut aikaiseksi tehdä ruokalistaa kahta päivää pidemmälle. Kaupassa piti ravata jatkuvasti ja oma vaivansa oli myös ruokalajien keksimisessä.

Nyt: Käyn kaikki kuitit läpi ja huomaan virheet, jotka ovat olleet lähes poikkeuksetta minua vastaan. Näistä reklamoimalla olen onnistunut säästämään pitkän pennin. Suunnittelen ruokalistan ainakin kahdeksalle päivälle etukäteen ja käymme isommassa kaupassa noin kolme kertaa kuussa. Sen lisäksi teen 1-2 täydennyskäyntiä lähikaupassa. Säästän tällä huimasti aikaa, päänvaivaa ja rahaa. Vanhat vaatteet käytän loppuun ja ostan vain tarpeeseen hyvälaattuisia vaatteita. Teen mielummin omat eväät, luen lehteni käytettynä ja käytän kirjaston e-kirjapalvelua. Osaan paremmin hahmottaa, mikä on turhaa ja mikä tarpeellista. Edelleen törsään välillä itseni hemmotteluun, mutta aika ajoin sekin on tarpeellista.


Minä töissä


Ennen: Pysyin vakaasti omalla mukavuusalueellani. Välttelin kaikenlaista verkostoitumista, esiintymistä ja uusia tehtäviä.

Nyt: Osallistun jo ihan sujuvasti ryhmätöihin ja pyrin haastamaan itseäni aina tilanteen tullen. Esimerkiksi konferenssissa vaihdan kokemuksia tuntemattomien kanssa ja osallistun workshoppeihin. Esiinnyn sujuvasti, jos asia sitä vaatii. Pyrin ottamaan isompaa roolia, vastuuta ja omistajuutta asioissa. Huomaan myös nauttivani työstäni ihan uudella tavalla ja olevani innoissani aiheesta.

Minä sijoittajana


Ennen: Sijoitin hyvin harvoin mihinkään, enkä seurannut markkinoita. Toimin lähinnä fiilispohjalta.

Nyt: Sijoitan säännöllisesti; kuukausittain rahastoihin ja lähes kuukausittain osakkeisiin. Minualla on jonkinlainen strategia ja hajautussuunnitelma. Olen enemmän kiinnostunut osingoista kuin myyntivoitoista.


Kaikki tämä on seurausta tästä blogista ja Kuusivuotissuunnitelmastani. Olen miettinyt paljon tavoitteitani sekä teemoja niiden ympärillä ja päättänyt tehdä muutoksia elämääni sen mukaan. Jännä juttu, miten asioiden kirjoittaminen edesauttaa muutosta. Vaikka minulla on määränpää, jota tavoitella, myös matka tähän asti on ollut varsin antoisa.

Talousbloggaaminen on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuodenkin aikana hurjasti ja en yhtään ihmettele. Se voi todella muuttaa elämää, minkä todistaa muun muassa useat blogit, joissa ollaan päästy eroon isoistakin velkataakoista. Mitä muutoksia muut bloggaajat ja miksei kaikki kirjoittajat tai suunnittelijat ovat huomanneet itsessään ja omissa tavoissaan kirjoittamisen myötä?

8 kommenttia:

  1. Kirjoittaminen itselleni on vielä sen verran tuoretta, etten ole huomannut mitään muutosta. Ehkä tässä vuoden mittaan jotain selviää :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No aivan varmasti ja ainakin omat tavoitteet tai suunnitelmat selkeytyvät.

      Poista
  2. Minulla on blogin tavoitteena ollut, että selvitän mihin rahani menevät. Luulin, että laskelma on helppo. Olen kohta vuoden laskenut ja valmista ei vaan tule. Nyt olen kuitenkin oppinut, että paketissani on liika palasia ja en pysty ennakoimaan (järkevällä ajankäytöllä) rahojeni kulkua. Alan tyytyä siihen, että suunta on tärkeintä. Voin ottaa projekteja, jotka tiedän, että tuottavat minulle. Tarkkoja lukuja en vaan osaa laskea. Sen hyväksyn. Koska en osaa laskea tarkkoja lukuja, joudun pelaamaan aika paljon pelivaralla (puskurilla), joka ei varsinaisesti tuota mitään, mutta joka on pakko olla, koska en osaa laskea tarkkoja lukuja.

    VastaaPoista
  3. Bloggaus on tuonut mukavan harrastuksen ja mielenkiintoisia tilaisuuksia joihin ei ilman sitä olisi päässyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noita tilaisuuksia vielä odotellessa. Tai hei, olinhan mä Upea Ura -festareilla blogin avustuksella.

      Poista
  4. Mahtava kuulla, että olet saanut tämän kannustimen avulla noin isoja muutoksia! Voisit joskus kirjoittaa ajasta ennen blogia ja tätä elämäntyyliä, jos muistat siitä jotain :)

    VastaaPoista